Vedtægter for Brobjergparkens Grundejerforening.


 

Vedtægt

1. Stiftelse

Brobjergparkens Grundejerforening, hjemmehørende i Århus kommune, er stiftet i henhold til deklaration tinglyst den 11. september 1971 og senere på matrikelnumrene 2 e, 5 n, 5 bn, 7 c, 12 b, 12 k, 12 ce, 12 cf, 12 cg, 12 ch, 12 ci, 12 c og 21 i, Egå by, Egå.
Foreningens vedtægter skal godkendes af Århus Byråd, ligesom fremtidige vedtægtsændringer og eventuel beslutning om ophævelse af foreningen vil være at godkende af byrådet.

2. Formål.

Foreningens formål er at administrere de fællesarealer, veje og udgifter vedrørende el, vand og varme m.v., der er knyttet til de nævnte matrikelnumre i overensstemmelse med de for området fastsatte regler, herunder tinglyste forpligtelser på fællesarealet.
Det er endvidere foreningens formål at overtage ethvert vejbidrag, der ved udvidelse eller udbedring af de til fællesarealets tilgrænsende veje måtte blive pålignet samtlige faste ejendomme i Brobjergparken efter en kompetent vejmyndigheds eller vejbestyrelses afgørelse herom. Vejbidrag, der kun henføres til enkelte ejendomme holdes derimod udenfor.
Foreningen fastlægger driftsreglement for Brobjergparkens Fællesarealer.

3. Medlemmer.

Følgende er pligtige til at være medlemmer af foreningen.
a. Ejeren af blok A, matr. nr. 12 , Egå by, Egå,
b. Ejeren af blok B, matr. nr. 12 , Egå by, Egå,
c. Ejeren af blok C, matr. nr. 12 dc, Egå by, Egå,
d. Ejeren af blok D, matr. nr. 12 de, Egå by, Egå,
e. Ejerforeningen for blok E, matr. nr. 12 dh, Egå by, Egå,
f. Ejerforeningen for blok F, matr. nr. 12 di, Egå by, Egå,
g. Ejerforeningen for blok G, matr. nr. 12 dl, Egå by, Egå,
h. Ejerforeningen for blok H, matr. nr. 12 dn, Egå by, Egå,
i. Ejerforeningen for blok I, matr. Nr. 12 eq, Egå by, Egå
j. Ejeren af Brobjergcentret, matr. nr. 12 ep, Egå by, Egå,
k. Ejeren af institutionerne, matr. nr. 12 do, Egå by, Egå,
l. Ejerforeningen for kæde/klyngehusene beliggende på følgende matr. nr:12 dq, 12 dr, 12 ds, 12 dt, 12 du, 12 dv, 12 dx, 12 dy, 12 dz, 12 , 12 dø, 12 ea, 12 eb, 12 ec, 12 ed, 12 ee, 12 ef, 12 eg, 12 eh, 12 ei, 12 ek, 12 el, 12 em, 12 en, 12 eo, samt 2e1, 2e2, 2e3, 2e4 og2e5, alle af Egå by, Egå,
m. Ejendommen matr.nr. 20l Egå by, Egå, der er medlem af Kæde/klyngehusene.

4. Repræsentantskab.

Grundejerforeningen ledes af et repræsentantskab, der sammensættes af 1 repræsentant for hver ejerforening i blok E, F, G, og H (4), 1 repræsentant for kæde/klyngehusene (1), 1 repræsentant for Brobjergcentrets ejer (1), 1 repræsentant for institutionerne (1) samt repræsentanter for ejeren (ejerne) af blok A, B, C, D og I (5). Herudover er lejerforeningen repræsenteret ved 2 observatører uden stemmeret.
De ikke bebyggede matrikelnumre repræsenteres således ikke i repræsentantskabet . Repræsentantskabet er grundejerforeningens højeste myndighed.

5. Valg eller udpegning af repræsentantskabsmedlemmer.

De personer, der repræsenterer ejerforeningerne, vælges af disses kompetente forsamlinger for èt år ad gangen. Samtidig vælges suppleanter. Genvalg kan finde sted. Efter disse valgs afholdelse er de respektive bestyrelser pligtige til at meddele resultatet til grundejerforeningen. Det præciseres, at suppleanten til enhver tid - efter skriftlig fuldmagt fra repræsentanten - kan give møde og i det hele erstatte denne.
De øvrige matrikelnumre udpeger selv deres repræsentanter. Repræsentantskabets medlemmer er bemyndiget til at træffe alle beslutninger inden for det i § 2 angivne formål under hensyn til det nedenfor nævnte budget.

6. Forretningsudvalg.

Repræsentantskabet vælger et forretningsudvalg bestående 5 medlemmer valgt blandt beboere i Brobjergparken.

Mindst halvdelen (3) vælges blandt medlemmer af repræsentantskabet.

Ovenstående valg finder sted ved det ordinære repræsentantskabsmøde. Dette møde afholdes inden udgangen af juni måned.

Forretningsudvalget konstituerer sig selv med formand, næstformand og kan om ønskeligt supplere sig med yderligere medlemmer – dog uden stemmeret.

Forretningsudvalgets medlemmer vælges ved almindeligt flertalsvalg. Opstilles der mere end 5 personer, foretages valget simultant blandt disse ved almindelig stemmeflerhed, således at hvert repræsentationsområde har 1 stemme. Der stemmes således kun èn gang med mindre valget er uafgjort p.g.a. stemmelighed. Løses spørgsmålet ikke ved et eller flere omvalg, foretages lodtrækning blandt de personer, som har fået flest stemmer blandt de ikke-valgte kandidater. Lodtrækningstidspunktet afgøres af dirigenten, som udpeges af forretningsudvalget.

7. Repræsentantskabets møder.

Forretningsudvalget indkalder til repræsentantskabsmøde med 4 ugers varsel ved skriftlig meddelelse til hvert enkelt medlem. Sammen med indkaldelsen fremsendes mødets dagsorden og til det årlige regnskabs- og budgetmøde tillige forslag til regnskabsbudget for det løbende regnskabsår.
Dagsordenen for budget- og regnskabsmødet skal omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent.
2. Forretningsudvalgets beretning.
3. Aflæggelse af regnskab underskrevet af formand, kasserer og revisor.
4. Behandling af indkomne forslag (skal fremsendes til formanden senest 14 dage før mødet).
5. Valg af 5 medlemmer til forretningsudvalg.
8. Valg af 2 suppleanter til forretningsudvalg.
9. Valg af revisor og suppleant for denne.
Bortset fra valg til forretningsudvalget træffes beslutninger på repræsentantskabsmødet ved stemmeflertal efter fordelingstal.
Til beslutninger om væsentlige forandringer af fælles bestanddele og tilbehør eller om salg af væsentlige dele af disse, eller om ændring i denne vedtægt, kræves dog, at 2/3 af de stemmeberettigede såvel efter antal som efter fordelingstal stemmer herfor. Er forslaget vedtaget af 2/3 af de fremmødte uden at 2/3 af samtlige stemmer er repræsenteret, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, hvor forslaget kan vedtages efter ovenstående regler uanset antal repræsenterede stemmer.
Afstemning sker ved håndsoprækning med mindre et eller flere medlemmer fremsætter anmodning om skriftlig afstemning.
Stemmeretten kan afgives til en myndig person. Der skal foreligge en skriftlig fuldmagt, der oplæses af dirigenten ved dennes indledende gennemgang af dagsorden og valgregler.
Forretningsudvalget indkalder til repræsentantskabsmøde, når det finder anledning dertil, når det er begæret af mindst 1/4 af grundejerforeningens medlemmer, når det tidligere repræsentantskabsmøde har besluttet det, eller når forretningsudvalgets formand eller foreningens revisor begærer det.
Inden kalenderårets udgang afholdes ekstraordinært repræsentantskabsmøde, hvor det kommende års budget og fastlæggelse af kontingent og driftsbidrag til Grundejerforeningen vedtages.

8. Forretningsudvalgets møder.

Forretningsudvalget indkaldes af formanden, eller i dennes forfald, næstformanden, så ofte anledning findes at foreligge, eller når 2 af udvalgets medlemmer forlanger det.
Forretningsudvalget er beslutningsdygtigt, når formanden eller næstformanden og yderligere mindst 2 medlemmer er til stede.
Forretningsudvalget foranlediger, at der skrives referat fra møderne. Disse referater udsendes til relevante samt opbevares i forretningsudvalgets arkiv.
I dagsordenen for møderne indføjes altid som punkt 1: Kommentarer til og godkendelse af sidste mødereferat.

9. Forretningsudvalgets pligter.

Grundejerforeningens anliggender varetages af forretningsudvalget. Forretningsudvalget ansætter fornøden medhjælp til pasning af veje, stier, legepladser og andre fællesanlæg og indkøber maskiner hertil samt antager eventuel bistand til varetagelse af de administrative funktioner.

10. Administrationskontingent.

Kontingent til grundejerforeningens administration fordeles af repræsentantskabet med lige store beløb pr. medlem (se § 3).

11. Fælles udgifter og indbetalinger.

Fællesudgifter, herunder udgifter til renholdning, vedligeholdelse, fornyelse eller reparation, herunder beplantning, betales af medlemmerne efter en fordelingsaftale, som er vedtaget efter forhand- ling mellem Chr. Bærentsen og de øvrige medlemmer/ejerforeninger.
Forretningsudvalget er bemyndiget til på grundlag af repræsentantskabsbeslutninger at opkræve à conto beløb. A'conto beløb til budgetterede fællesudgifter betales månedligt sammen med administrationsomkostninger, som nævnt i § 10.

12. Tegningsret.

Grundejerforeningen forpligtes ved underskrift af forretningsudvalgets formand eller af næstformand i forening med et andet medlem af forretningsudvalget.

13. Regnskab.

Kassereren fører foreningens regnskab. Regnskabsåret går fra 1. januar til 31. december.
Udkast til regnskab skal forelægges forretningsudvalget så rettidigt at regnskabet kan udsendes til medlemmerne og/eller er tilgængelig på hjemmesiden senest 2 uger før det ordinære repræsentantskabsmøde.
Medlemmernes indbetalinger foretages til et pengeinstitut i foreningens navn senest den 10. i måneden.
Kassereren kan være kautionsforsikret. Afgørelse om kautionsforsikring og forsikringens størrelse træffes af forretningsudvalget. Udgiften til en sådan forsikring afholdes af foreningen.

14. Revision.

På repræsentantskabets ordinære møde vælges hvert år en revisor, statsautoriseret eller registreret. Der anvendes reduktionen af revisorpligten og Grundejerforeningens årsrapport vil derfor ikke være revideret. Valgperioden er èt år ad gangen.

Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings ekstraordinære repræsentantskabsmøde 4  Dec  2001,
Herefter godkendt af Århus Byråd som tillæg af 15. Jan 202 til vedtægterne.
Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings ekstraordinære repræsentantskabsmøde 16. Dec. 2003,
Hvorefter også tillæg af 15. jan 2002 er indskrevet i teksten.
Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings repræsentantskabsmøde 26. Maj 2004, herefter godkendt af Århus Byråd 3. Dec 2004.

Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings ekstraordinære repræsentantskabsmøde 1  Dec. 2011,

Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings ekstraordinære repræsentantskabsmøde 6  Dec. 2012,

Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings ordinære repræsentantskabsmøde 4  Juni. 2015,

Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings ordinære repræsentantskabsmøde 2  Juni. 2016,

Revideret på Brobjergparkens Grundejerforenings ordinære repræsentantskabsmøde 28  Maj. 2019,